Moc, mocen, mocný: Výrazy moc, síla a p. překládají Kral. více než 30 různých hebr. a 2 řecké výrazy a jen podrobné studium pův. textů by mohlo vystihnout jemné odstínění každého z nich. Zde se omezíme jen na místa a výrazy, jež postupně označují m. Boží, Ježíšovu a apoštolskou a projevy této m. v církvi.
1. Moc Boží. Sz představa o m. Boží souvisí kořenně s Boží činností v dějinách. Nejde tu o představu neosobní síly jako v pohanských náboženstvích, nýbrž o m., kterou Izrael poznal na samém počátku svých dějin: Bůh svou m-í, velikomocností, silou, vztaženým ramenem vyvedl Izraele z Egypta [
Exod 15:6 ,
Exod 15:13 ;
Exod 32:11;
2Kgs 17:36;
Ps 77:15nn;
Deut 4:37 ;
Deut 9:26 ,
Deut 9:29]. Tak se stala m. podstatným prvkem izraelské představy Boha [
Deut 3:24]. Této m-i se znovu a znovu dovolává v dobách úzkosti [
Neh 1:10 a j.], její vychvalování a rozhlašování patří k základním náboženským povinnostem každého jednotlivce [
Ps 145:4 -
Ps 145:6] a ovšem i shromáždění lidu Božího, takže se velebení m. B. dostalo do pravidelného izraelského kultu v podobě doxologií [
1Chr 29:10 -
1Chr 29:12;
Ps 21:14 ;
Ps 59:17 a j.]. Neboť- a to je druhá myšlenka izraelského chápání m-i B. — právě tato m., patrná ve vyvedení Izraele z Egypta a uzavření smlouvy na Sinaji, má být svědectvím Boží m. národům [pohanům
Josh 4:23 ,
Josh 4:24;
Ps 77:15n ;
Ps 145:12;
Jer 16:19nnj.
Teprve toto pochopení m-i B. v dějinách nám umožňuje správně hodnotit izraelské pojetí B. m., působící v přírodě a přírodou. Sz Bůh není přírodním božstvem, i když se jeho sláva projevuje také hromem, bleskem a sopečnými zjevy [Ž 29], ale Stvořitelem nebe i země [Gn 1-2;
Isa 40:26;
Jer 27:5 ;
Jer 32:17] a ovšem i člověka. Jeho m. se projevuje v udržování světa a v panování nad světem [
Dan 4:14;
1Chr 29:12;
2Chr 20:6]. Může si se stvořením dělat, co chce, právě tak jako hrnčíř se svým dílem [
Isa 64:8;
Rom 9:21]. Bůh je absolutním Pánem světa. Ale on je naprostým Pánem i nebeských zástupů, jež vykonávají jeho rozkazy [
Ps 33:6;
Isa 34:4]. Proto SZ výslovně zakazuje astrální kult [
Deut 4:19n] a za jedno z největších poblouzení považuje zavedení tohoto kultu v době královské [
2Kgs 17:16 ;
2Kgs 21:3 ,
2Kgs 21:5 ;
2Kgs 23:4n]. Bůh, jehož m. se projevila v dějinách Izraele [
Josh 4:23n], projevuje svou m. také ve vedení jednotlivců, takže se jim stává osobní [po] mocí, k níž se smějí obracet ve všech nesnázích života [
Ps 46:2 ;
Ps 86:16;
Isa 41:10 sr.
Deut 8:17n]. Vždycky však jde současně o vzpomínku na základní projev Boží m. ve vyvedení z Egypta a v uzavření smlouvy. Neboť B. m. není libovůle nebo zvůle, ale svatá a spasitelná vůle [
Isa 5:16], jež se jednou projeví v plné slávě, ale také i hrůze celému světu [
Isa 2:19 ;
Isa 40:10;
Ezek 20:33], až přijde Mesiáš, Rek udatný [
Isa 9:6], na němž odpočine Duch rady a síly [
Isa 11:2], jenž bude »pásti v síle Hospodinově jako ,velikomocný‘ až do končin země« [
Mic 5:4 sr.
Ps 18:33 ;
Ps 110:2;
Mic 3:8].
NZ navazuje na tuto sz eschatologickou linii a vidí m. B. realisovanou především v Ježíši Kristu [
1Cor 1:24]. V něm a skrze něho působí Boží m., tvořící dějiny a působící v dějinách. Už to, jak
Luke 1:35 popisuje početí Ježíšovo [»Duch svatý sestoupí v tě a moc Nejvyššího zastíní tě«], ukazuje, že mluvit o B. m-i znamená věřit ve stvořitelskou m., jež není vázána na přírodní zákony. Jde tu o div inkarnace [vtělení]. Tímto činem m-i B. počíná nové údobí v dějinách [nový eon]. Kristovo vzkříšení z mrtvých je toho novým potvrzením [
Acts 2:24;
1Cor 6:14;
2Cor 13:4]. Ježíš Kristus jako m. B. je předmětem nz zvěsti [
1Cor 1:24]. Tomuto základnímu pojetí, že B. m. je realisována v Ježíši Kristu, jsou podřízeny ostatní nz výroky o m. B.: Poněvadž je Bůh »mocen i z mrtvých vzkřísiti« [
Heb 11:19 sr.
Matt 22:28nn], je také mocen učiniti vše, co zaslíbil [
Rom 4:21], je mocen »rozhojniti všelikou milost« [
2Cor 9:8]; u něho, jenž sám v sobě je m. [»moc« bylo u rabínů opsáním jména Božího, sr.
Matt 26:64], je »všecko možné« [
Matt 19:26], i spása bohatce [sr.
Job 42:2;
Zech 8:6]. Jako ve SZ, tak je Bůh i nz pisatelům Stvořitelem světa [
Acts 17:24], takže i pohané mohou po věcech stvořených rozumem pochopiti věčnou m. B. [Ř. 1,20]. Ale i tato stvořitelská m. B. je nz pisatelům spojena se skutečností, jež je vyjádřena slovy Ježíš Kristus [
Eph 3:9;
Col 1:16;
Heb 1:2] a ovšem i s *Duchem svatým [sr.
Luke 1:35].
Poněvadž Ježíš Kristus je m-í Boží, je základním rysem této m. spásná činnost. Spásná m. není ani v člověku [
Matt 19:26], ani v Zákoně [naopak: Zákon je m-í, jíž je člověk usvědčován z hříchu
1Cor 15:56; sr.
Rom 8:3;
Gal 3:21;
Heb 10:1], ani v kultu [
Heb 10:4 ,
Heb 10:11], nýbrž pouze v Bohu [sr.
2Pet 1:3n] a v jeho evangeliu, jež nikterak není prázdným slovem [
Rom 1:16;
1Cor 1:18], ale prostředkuje spásu, t. j. »vytrhuje z moci temnosti a přenáší do království milého Syna« [
Col 1:13].
Není divu, že se m. B. dostala i do křesťanských doxologií [
Matt 6:13;
Rev 4:11 ;
Rev 7:12 sr. 11, 17; 12,10; 19,1n], jež uznávají a vyznávají B. m. Tato m. přemůže jednou, na konci dějin, nepřátelské *mocnosti.
2. Moc Ježíšova a Kristova. Všecka evangelia se shodují v tom, že Ježíš Kristus je nositelem Boží m. [Ducha]:
Luke 4:14 ,
Luke 4:36 ;
Luke 8:46 [sr.
Mark 5:30;
Luke 5:17 ;
Luke 6:19;
Acts 10:38]. Divy Ježíšovy mají v řečtině obvykle příznačné jméno dynameis [= moci
Matt 11:20nn;
Luke 19:37;
Acts 2:22]; jsou vyvolány mocným slovem Ježíšovým [
Matt 7:29] a dokladem vlomeného království Božího do tohoto světa. Jediným předpokladem toho, aby tato m. Ježíšova byla patrná, je víra v něho [
Luke 8:48;
Mark 9:23;
Matt 13:58 ;
Matt 9:14nn]. Neboť věřící má podíl na království Božím, jež v Kristu přichází, a tím i na této m. B., ať aktivní nebo pasivní. Proto se Ježíš ptá slepých: »Věříte-li, že to mohu učiniti?« [
Matt 9:28]. Zvláště u Jana je m. Ježíšova předmětem pochybností, ale také důkazem pro mnohé, že Ježíš je m-í Boží [
John 3:2 ;
John 9:16 ,
John 9:33 ;
John 11:37]. Ježíš ovšem sám ukazuje na zdroj této své m. [
John 5:19 ,
John 5:30 ;
John 10:30 sr. 14,9]. Právě jako nositel a vtělení m. je oprávněn svobodně jí užívat. S m-í mu dal Otec i pravomoc, pověření, řecky exúsia. Má pravomoc [Kral.: moc] odpouštěti hříchy [
Mark 2:10] a vymítat ďábly; [tuto pravomoc dal sice učedníkům, ale právě proto ji musel mít sám:
Mark 3:15 ;
Mark 6:7;
Luke 10:19], je oprávněn svobodně nakládati se svým životem [
John 10:18]; byla mu dána plná moc nade vším lidstvem [Kral.: nad každým člověkem
John 17:2; řecky: nade vším tělem. Sr.
Matt 11:27 s
John 1:12], jež bude vyvrcholena při posledním soudu [
John 5:27]. Jeho kázání a činy vyvolávaly u posluchačů a diváků správný dojem, že za ním stojí ten, jenž jediný může dávat oprávnění [
Mark 1:22 ,
Mark 1:27;
Matt 7:29 ;
Matt 9:8;
Luke 4:36]; ale u farizeů vzbuzovaly otázku, kdo ho pověřil [»jakou mocí to činíš?«
Mark 11:28]. Ve všech těchto případech je užito řeckého exúsia.
Zvláštního významu nabývá m. Ježíšova ve vztahu k jeho vlastní smrti. Nositele a vtělení Boží m. nemohla přemoci smrt. »Ukřižován jest jako nemocný, ale živ jest z moci Boží« [
2Cor 13:4], jež byla a je v něm, i když byla skryta za dnů jeho těla. Svým zmrtvýchvstáním se prokázal jako přemocný Syn Boží [
Rom 1:4]. On je »mocí života neporušitelného« [
Heb 7:16] a jako takový udržuje všecko svým mocným slovem [Kral. »slovem mocnosti své«
Heb 1:3]. V této moci přijde jednou opět [
Matt 24:30;
2Thess 1:7], aby přinesl království Boží v moci [
Mark 9:1] a všecko sobě podmanil [
Phil 3:21]. Neboť i zde mu byla dána pravomoc [exúsia], o níž mluví
Matt 28:18;
Rev 12:10.
3. Moc apoštolů. Už za svého pozemského života vybavoval Ježíš své učedníky m-í »nad všelikým ďábelstvím, a aby neduhy uzdravovali [
Luke 9:1 ;
Luke 10:19 sr.
Mark 16:17n;
Acts 28:3 -
Acts 28:6]. Jako zmrtvýchvstalý však jim za slibuje »moc z výsosti« [
Luke 24:49], kterou zprostředkuje Duch svatý [
Acts 1:8]. Splnění tohoto zaslíbení přišlo v den padesátý [Sk 2]. Apoštolové se tak stali mocnými nositeli zvěsti o Kristu [
Acts 4:33], ale také jeho uzdravovací m. v jeho jménu [
Acts 4:7 sr. 3,12; 4,10; 6,8]. Tato Kristova m. naplňovala také Pavla [
Rom 15:18n;
1Cor 2:4;
2Cor 12:12;
1Thess 1:5;
2Tim 1:7;
Phil 4:13;
1Tim 1:12] a věřící, kteří byli získáni jeho kázáním [
Gal 3:5]. U něho Duch a moc jsou téměř souznačné pojmy. Právě Duchem a mocí projevuje Kristus svou přítomnost, takže víra křesťanů není založena na lidské moudrosti, ale na m. Boží [
1Cor 2:5]. Tato m., pracující v apoštolech, je současně jejich pravomocí [exúsia] ke vzdělávání církve [
2Cor 10:8], k provádění kázně [
2Cor 13:10 sr.
Acts 5:4 ,
Acts 5:9] a k udělování Ducha sv. [
Acts 8:19].
Ovšem, Pavel ví, že poklad evangelia jako m. B. je uložen ve hliněných nádobách, »aby bylo patrno, že nesmírná m. je původu Božího a ne z nás« [Žilka:
2Cor 4:7]. Hliněnými nádobami myslí Pavel všecku lidskou mdlobu, nedostatečnost, nemoci, úzkosti a pod. Byl by rád, kdyby toho nebylo — třikrát za to prosil Pána —, ale pochopil, že právě m. B. lépe vynikne [stává se dokonalou] na pozadí lidské slabosti [
2Cor 12:7 -
2Cor 12:10]. Vždyť i Ježíš Kristus byl ukřižován v slabosti [Kral.: nemoci], aby m. B. v něm byla jednou tím patrnější [
2Cor 13:4; sr.
Rom 1:4]; i jeho m. byla skryta tělesnou slabostí právě tak jako evangelium je skryto »bláznovstvím«, aby Boží mdloba byla silnější než lidé [
1Cor 1:24n]. Právě tehdy, kde se Pavel cítí slab, je mu přítomen Kristus svou m-í. Všecku svou práci koná apoštol nikoli svou m-í, ale m-í Boží [
2Cor 6:7].
4. Projevy moci Kristovy v církvi. Spasitelná moc Kristova je existenčním zá kladem církve a její víry [
1Cor 2:5]. V ní je m. Kristova jakoby soustředěna, takže Pavel může vyzývat křesťany, aby se »posilovali v moci síly jeho« [
Eph 6:10] proti útokům ďábelským, jež církev ohrožují. Tato m. Boží [Kristova] ostříhá, hlídá věřící ke konečné spáse [
1Pet 1:5] a naplňuje nadějí na bohatství slavného dědictví [
Eph 1:19] a trpělivostí a radostnou vytrvalostí [Kral.: »dobrotivostí a radostí«
Col 1:11]. Moc Ducha sv. působí rozhojnění této naděje [
Rom 15:13], neboť posilňuje na vnitřním člověku [
Eph 3:16] a upevňuje přebývání Kristovo skrze víru [
Eph 3:17] a tím i vzájemnou lásku [
Eph 3:18]. Církev má také účast na zázračné m-i Kristově, na »činění divů« [
1Cor 12:10;
Gal 3:5], t. j. na činech, jež lámou moc satanovu. Tato činnost je odlišná od darů uzdravování [
1Cor 12:28]. Vůbec pak dary Ducha jsou projevem m-i Kristovy v církvi [
1Cor 12:6nn]. Tato m. Kristova se projeví jednou i ve vzkříšení věřících [
Phil 3:10 ,
Phil 3:21 sr.
John 10:28].
*Síla. *Zmocňovati se.